Rapport effectmeting parkcampagne : campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!'

Titel: Rapport effectmeting parkcampagne : campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!'

Samenvatting: Rijkswaterstaat (RWS) heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een campagne laten ontwikkelen door Van Leeuwen Strategy Consulting en Tappan gericht op het verminderen van zwerfafval in parken en andere recreatiegebieden. De campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!' richt zich op de doelgroep jongeren (tussen 19 en 24 jaar). Uit vooronderzoek bleek dat juist deze groep zwerfafval laat liggen, waarbij zij diverse excuses verzinnen waarom ze het zwerfafval niet opruimen. In de ontwikkelde campagne is de hoofdboodschap: 'Ruim je eigen afval en dat van anderen op'. De excuses worden hierbij secundair ingezet als een extra aansporing voor het doelgedrag. RWS heeft Novi Mores gevraagd om een effectmeting uit te voeren in het park, om de effectiviteit van de campagne te onderzoeken.

Datum: oktober 2021

Auteur: Novi Mores

Document: Rapport effectmeting parkcampagne : campagne 'Je plek schoon achterlaten. Zo gefikst!'