Mc Donalds werkt aan minder zwerfafval
Dat McDonalds het verminderen van (zwerf)afval belangrijk vindt, blijkt onder andere uit de campagnes ‘Trash Dance’ en ‘You Bin It, You Win It’. In die campagnes worden de gasten van het restaurant aangespoord om hun afval netjes weg te gooien.
Niet alleen vraagt McDonalds haar gasten om verantwoordelijk om te gaan met afval, de fastfoodketen is zelf ook hard bezig met het verminderen van de hoeveelheid afval die ze produceert.

Slimmer verpakken
Zo hebben de kartonnen doosjes van een aantal burgers plaatsgemaakt voor een papieren wikkel en heeft de bekende McFlurry geen deksel meer. Daarnaast kiest McDonalds steeds vaker voor verpakkingsmaterialen die beter recyclebaar zijn. De plastic rietjes zijn bijvoorbeeld vervangen door papieren rietjes en McFlurry’s worden voortaan geserveerd met een houten lepel.
You Bin It, You Win It
Met de campagne 'You Bin It, You Win It' beloont McDonald's goed gedrag van de gasten. De campagne is een onderdeel van de structurele zwerfafvalaanpak die samen met gedragswetenschappers is ontwikkeld.
De eerste You Bin It, You Win It campagne in januari 2020 was een groot succes. Bij de editie van 2021 werden gasten van McDonald’s weer volkomen onverwacht beloond met mooie prijzen voor het juist weggooien van hun afval in de actie-afvalbak. De meest in het oog springende prijs is een Birò, honderd procent elektrisch en echt uniek omdat kunstenaar Iwan Smit er een heus kunstwerk van maakt door de Birò over te schilderen!
Trash Dance
Met de campagne Trash Dance (2021) moedigt McDonald's haar klanten aan om de verpakkingen in de afvalbak te doen zodat ze nagescheiden en gerecycled kunnen worden. Deelnemers filmden en deelden hun afval dance moves en maken zo kans op een prijs.
Nascheiding
Om papier en plastic – dat samen in de afvalbak belandt – zo goed mogelijk te kunnen recyclen, is nascheiding belangrijk. McDonalds wil nascheiding opschalen naar 100% in 2023.
McDonalds focust in zijn afvalcampagnes op ‘samen’. Het restaurant vraagt wat van zijn bezoekers, maar neemt ook zelf verantwoordelijkheid voor het oplossen van het afvalprobleem. Een mooi voorbeeld van practice what you preach. Weten wat McDonalds nog meer doet? Lees erover op hun website.