Datum van publicatie: december 2024
Deze rapportage onderzoekt welke gedragingen, drijfveren en drempels burgers ervaren bij het verlengen van de levensduur van producten zoals textiel, meubels en apparaten. De inzichten helpen beleidsmakers bij het ontwikkelen van interventies die dit gedrag stimuleren vanuit slimme en sociale motieven.
Verder naar:
Lees het volledige rapport
Selectie van de belangrijkste inzichten uit het rapport
Welk gedrag wilde je bij welke doelgroep veranderen?
Het rapport richt zich op het verdiepen van levensduurverlengend gedrag bij burgers, zoals weggeven, tweedehands kopen/verkopen en repareren van producten (textiel, meubels, elektrische en elektronische apparaten).
Wat zijn de belangrijkste effecten of resultaten
We gebruiken deze inzichten in onze aanbevelingen naar andere beleidsteams die zich met reparatie bezighouden.
Welke factoren beïnvloeden dit gedrag?
Weggeven:
Drijfveren
- Weggeven kost weinig moeite
- Items met een korte levensduur (zoals textiel) worden vaak doorgegeven
- Mensen geven graag aan bekenden
- Weggeefgroepen op social media maken weggeven makkelijker
- Wanneer het vroeger thuis items al de gewoonte was om spullen door te geven dan wordt dit gedrag veelal gecontinueerd door de volgende generatie
- “Weggooien is zonde” is een vaste waarde voor sommige mensen
Drempels
- Als een item nog iets kan opleveren, wordt eerder geprobeerd het te verkopen
- Spullen met emotionele waarde worden bewaard en niet weggegeven
- Soms worden spullen net zo lang gebruikt tot ze helemaal op zijn (bijvoorbeeld uit zuinigheid)
- Persoonlijke gegevens op apparaten
Tweedehands verkopen:
Drijfveren
- Hoge (ingeschatte) restwaarde van een product
- Gemak van en positieve ervaringen met verkoop-platforms, inclusief de zekerheid die zij bieden
- Fysieke en emotionele ruimte in huis
- “Weggooien is zonde” is een vaste waarde voor sommige mensen
- Onder jongeren is tweedehands verkopen een sociale norm
Drempels
- Wordt ervaren als inspanning en gedoe
- Als de restwaarde te laag is, is het het niet waard om te verkopen
- Ontbreken van officiële garantie
- Items hebben geen restwaarde meer, zijn op
- Mensen willen geen onbekenden in huis
- In sommige culturen zijn spullen van iemand anders onrein en/of hebben de energie van iemand anders
Tweedehands kopen:
Drijfveren
- Geld besparen
- Gemak van en positieve ervaringen met verkoop-platforms, inclusief de zekerheid die zij bieden
- Speuren naar tweedehands vondsten is leuk en nuttig
- Iets tweedehands kopen voor een scherpe prijs geeft een gevoel van bevrediging/trots
- Groot aanbod, online en fysiek (bijvoorbeeld kringloopwinkels)
- Onder jongeren is tweedehands kopen een sociale norm
Drempels
- Tijdrovend
- Het aanbod is zo groot dat het onoverzichtelijk kan zijn
- Hoge risicoperceptie en lage self-efficacy, met name voor elektrische apparaten
- Geen vertrouwen in verkopers
- Sommige producten worden als onhygiënisch beschouwd
- Soms gun je jezelf iets nieuws
Repareren:
Drijfveren
- Positieve ervaring met reparateurs en/of hoge self-efficacy
- Item gaat stuk binnen de garantietermijn
- Hoge emotionele waarde
- Vaste reparateurs in de buurt
- Zuinig willen zijn op spullen
Drempels
- Reparaties worden gezien als duur
- Negatieve ervaringen met niet-geslaagde reparatie
- Vaak geen officiële garantie op reparaties
- Een product is al helemaal opgebruikt
- Geen kennis van waar je producten kunt aanbieden voor reparatie
Welke maatregelen kunnen het gedrag veranderen?
Voor de ontwikkeling van toekomstige interventies of communicatie
voor het bevorderen van levensduurverlengend gedrag worden de
volgende aanbevelingen gedaan:
- Spreek mensen aan op het slimme gedrag en mindset die ze hebben en haak daarop aan.
- Haak in op het plezier, gemak en genoegen dat mensen beleven aan ruimte maken in het hoofd, in de kledingkast en huis voor verandering en afwisseling.
Sluit aan bij de slimme en sociale mindset i.p.v. duurzaamheidsretoriek