Stimuleren afzetmarkt tweedehandsmeubels

In een circulaire economie gooien we minder weg en hergebruiken we spullen. Bijvoorbeeld meubels. Maar hoe zorg je ervoor dat consumenten eerder kiezen voor tweedehands meubels? En wat zijn voor hen belemmeringen om het niet te doen? Deze vragen stonden centraal in het onderzoek van Gedragsbureau Dijksterhuis en van Baaren.

D&B interviewde vier verschillende doelgroepen en geeft in het onderzoek kansrijke aanknopingspunten om gerichte interventies in te zetten voor deze doelgroepen. Voor dit onderzoek ging het bureau in gesprek met de volgende vier doelgroepen:

  • Studenten
  • Starters
  • Bedrijven die meubels inkopen
  • Centraal Orgaan Asielopvang (COA)

Op de uitkomsten heeft D&B een gedragsanalyse toegepast om uit te zoeken waar de belemmeringen liggen om tweedehandsmeubels aan te schaffen. Ook hebben ze gekeken welke gedragsinterventies nodig zijn om deze belemmeringen weg te nemen.

Belangrijkste conclusies

  • Voor studenten geldt dat lage kosten meespelen om voor tweedehands te kiezen, ze willen zo min mogelijk moeite en tijd stoppen in het kopen van meubels. Zij geven aan dat functionaliteit belangrijker is dan kwaliteit.
  • Voor starters geldt dat zij stijl en winkelgemak belangrijke aspecten vinden om wel of niet voor tweedehands te gaan. Net als studenten vinden starters lage kosten belangrijk, maar stijl is doorslaggevend. Starters associëren kopen van een huis met kopen van nieuwe meubels.
  • COA-medewerkers hebben te maken met tijdnood en aanbestedingscontracten waarin strenge eisen gelden. Ze zijn sceptisch of ze tweedehands meubels in grote partijen bij een leverancier kunnen aankopen.

Bent u benieuwd naar de gedragsinterventies voor de verschillende doelgroepen? Download het onderzoek of lees meer op de website van Circulair Ambachtscentrum.