Ons werk
Resultaten

Er zijn veel uitdagingen rond duurzaamheid bij het maken van laptops, telefoons en andere informatie- en communicatietechnologie (ICT). Denk aan energiegebruik, grondstoffen en chemische stoffen.
Het team van MVI werkt aan twee lang lopende ICT-projecten: Circular and Fair ICT Pact en de Buyer Group ICT.

Het team MVI ondersteunt de Buyer Groups Circulair textiel en Textiel in de zorg. Binnen deze groepen leren de inkopers van elkaar, delen ze goede voorbeelden en bepalen samen een marktstrategie om zo circulair en eerlijk mogelijk in te kopen.

Het team MVI werkt op verschillende niveaus samen om de vervuiling door plastic te verminderen. Dit doet het team door duidelijk te maken hoeveel ingekocht plastic overbodig is en dit te verminderen. Dit gebeurt internationaal, nationaal, regionaal en op bedrijfsniveau.

Hoe zorgen we dat bijvoorbeeld onderhoud aan viaducten of het aanleggen van nieuwe wegen zo duurzaam mogelijk gebeurt?

De MVI-criteriatool helpt organisaties die inkopen bij het vertalen van hun duurzaamheidsambities naar concrete inkoopcriteria. Dat betekent dat ze de tool kunnen gebruiken om hun manier van inkopen beter te laten passen bij de ambities die ze hebben voor duurzaamheid.

Binnen een Buyer Group werken inkopers en opdrachtgevers samen aan het verduurzamen van de inkoop van bepaalde producten. De partijen in een Buyer Group maken samen een visie en een strategie. Hierin staat vermeld welke kansen zij zien voor verduurzaming en hoe de partijen dit in de praktijk brengen via aanbestedingen.

Het doel van het Versnellingsnetwerk Circulair Inkopen (VCI) is om de overgang naar een circulaire economie te versnellen. VCI ondersteunt organisaties bij het circulair inrichten van hun inkoopproces.

Een circulaire economie is uiteindelijk alleen succesvol als veel landen eraan meedoen. Daarom hebben we internationale samenwerking nodig.

Als facilitair professional zie je veel diensten en producten in de organisatie voorbijkomen. Dit betekent dat je invloed uit kunt oefenen tijdens de inkoop, het beheer en de uitstroom van producten en diensten binnen een organisatie.