Vlog Barbara - voegovergangen Maasbrug

Barbara (senior-adviseur circulaire economie) interviewt Frank van Beek over het belang van (het onderhoud van) voegovergangen bij bruggen.

video: mp4

*Deze video duurt 3 min en 29 seconden*

*Muziek speelt*

*We zien een brug en zijn omgeving, schapen, bootje die voorbij vaart onder de brug*

Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst

Beeldtekst: Maasbrug

Barbara Kuipers - senior adviseur circulaire economie:

*Barbara staat buiten bij een brug*

Ik ben Barbara Kuipers.. ik ben senior adviseur

circulaire economie bij Rijkswaterstaat en ik hou me vooral bezig met hoe we in onze projecten en voor onze objecten kunnen kijken hoe we die circulair kunnen krijgen.

We staan hier vandaag bij de A50 bij de Maasbrug en hier zijn ze bezig met het vervangen van de voegovergangen want die zijn 50 jaar oud en zijn toe aan vervanging.

Ik ben hier samen met mijn collega Frank en hij kan ons alles vertellen over voegovergangen.

*We zien Barbara praten met een man, hij introduceert zichzelf*

Frank van Beek - technisch specialist bruggen en viaducten

*Barbara en Frank staan nu samen bij de brug*

Ik ben Frank van Beek, ik werk bij de afdeling bruggen en viaductenals technisch specialist en een van mijn specialismes is voegovergangen.

*Barbara*

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen weet wat een voegovergang is, kun je daar iets meer over vertellen?

*Frank*

Zeker, een voegovergang is eigenlijk een flexibel deel in het wegdek, wat ervoor zorgt dat de brug kan uitzetten en kan krimpen. Uitzetten in de zomer en krimpen in de winter.

De meeste mensen kennen voegovergangen vooral van het geluid dat ze horen als ze er overheen rijden,

van dat kedeng kedeng geluid.

Voor een voegovergang is het heel erg belangrijk dat hij waterdicht is, want eigenlijk is het een soort open voeg en die voegovergang die moet dus dat afsluiten om te voorkomen dat er water onder de brug komt.

*Barbara en Frank staan op een afgesloten deel van de snelweg, we zien op de achtergrond een hijskraan*

*Barbara*

Frank, als we nou een voegovergang gaan vervangen of aanleggen, waar moeten we dan op letten?

*Frank*

We moeten op heel veel dingen letten maar ik zeg altijd, het is heel erg belangrijk, dat je voldoende de tijd hebt om die voegovergangen ook echt te vervangen, want als je het niet doet dan treedt er kwaliteitsverlies op en kwaliteitsverlies betekent bijvoorbeeld dat de

voegovergang minder lang mee gaat. Betekent ook dat ze vaak  eerder gaan lekken en lekkage is echt desastreus voor je brug.

Als je het heel langdurig laat lekken, dan wordt de brug behoorlijk aangetast en dan moet je misschien zelfs je brug wel eerder vervangen.

*Barbara*

De hele brug?

*Frank*

-De hele brug.

*Barbara*

Omdat we dan de voegovergang niet voldoende hebben aangelegd.

*Frank*

Precies.. dat kan het gevolg zijn.

*Barbara*

Dus dat is best wel belangrijk.

*Frank*

Ja zeker absoluut.

*Barbara en Frank staan nu vlakbij de voegovergang*

*Barbara*

Frank, kan jij eens vertellen waar jullie op gelet hebben bij de A50 om ervoor te zorgen dat dit echt zorgvuldig gaat?

*Frank*

We moeten de voegovergang in een weekend tijd inbouwen dat lijkt heel veel, maar als je ook nog bedenkt dat er ook nog asfalteringswerkzaamheden moeten plaatsvinden dan hou je toch eigenlijk te weinig tijd over.

En met name voor het beton, dat het beton goed uit kan harden.

Dus wat we gedaan hebben is in overleg met de aannemer, hebben we gekozen voor een snel uithardende betonmortel, zodat we dat tot een minimum kunnen beperken en dat eigenlijk maximaal aandacht uit kan gaan naar het inbouwen van de voegovergang.

Voegovergangen hebben wij ieder jaar gewoon

even vast onderhoud nodig, betekent even goed inspecteren, lekken ze en schoonmaken.

En als je dat niet doet, dan gaan die voegovergangen uiteindelijk ook veel minder lang mee, gaan ze ook eerder lekken en dat is natuurlijk weer slecht voor je brug.

*Barbara*

Dus als ik het goed begrijp, dan kunnen we als we

goed voor onze voegovergangen zorgen, kunnen we daar niet alleen enorme

kostenbesparingen mee maken, maar dragen we daarmee eigenlijk ook meteen bij aan onze klimaatdoelstellingen, omdat we dan én niet eerder een voegovergang hoeven te vervangen en een hele brug niet vroegtijdig hoeven te vervangen en daarmee besparen we dus heel veel grondstoffen en alle CO2 impact die daarmee gepaard gaat.

Dus dat klinkt eigenlijk alleen maar als iets heel makkelijks wat we zouden kunnen doen

maar wat wel enorm veel effect heeft.

*Frank*

Ja, zo zie ik dat ook.

Beeldtekst: Samen op weg naar een duurzame toekomst

Beeldtekst: Programma Duurzaamheid en leefomgeving

*Het eindscherm van de Rijksoverheid komt in beeld*

Beeldtekst: Meer informatie? Kijk op www.rijkswaterstaat.nl/duurzameleefomgeving

Vanaf 2030 volledig energieneutraal, klimaatneutraal en circulair werken. Dat is de duurzaamheidsambitie van Rijkswaterstaat. Onze adviseurs zijn enthousiast over de kansen die dit biedt en vertellen erover in een aantal vlogs.

Hoe voegovergangen bijdragen aan een duurzame toekomst

In deze vlog gaat Barbara naar de Maasbrug. Hier laat collega Frank zien wat voegovergangen zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor bruggen. Maar waarom kan het goed onderhouden van een voegovergang ons helpen in onze weg naar een duurzame toekomst? Het antwoord vind je in de vlog.