Laat je als consument inspireren
Ben jij die creatieve consument?
Met een goed idee over hoe consumenten kunnen bijdragen aan een circulaire textielketen?
Als consument kun je bewust kiezen om minder kleding aan te schaffen en je kunt ook tweedehands of duurzame kleding kopen
"Milieu Centraal scheidt feiten van fabels."
Lees het interview met Lara Peters
Ook producenten en importeurs van schoenen worden verantwoordelijk voor de hele levenscyclus van hun producten – van ontwerp tot afvalfase. Dat betekent: minder verspilling, meer hergebruik, en meer recycling.
Hoe kun je beleidsmakers meer inzicht geven in welke indicatoren bijdragen aan een duurzamere textielsector? Daarvoor is een tool ontwikkeld waarmee beleidsmakers zien aan welke knoppen je kunt draaien om de milieu-impact te verlagen. Hier lees je hoe die tool werkt en waar je hem kunt inzien.
Door middel van recycling kunnen we afgedankt textiel transformeren tot vezels voor nieuw textiel of tot grondstof voor andere productketens.
80% van de milieu-impact van een product wordt bepaald in de ontwerpfase. Daarom is het belangrijk om textielproducten vanaf het begin circulair te ontwerpen zodat een kledingstuk zo lang mogelijk meegaat. Lees hoe dat werkt.
Met steun van het ministerie IenW werkt een diverse groep van stakeholders aan het verminderen van de emissie van microplasticvezels uit kleding.
In de economie van de toekomst wordt textiel nooit afval. Hier draait het om het waardebehoud van een product zodat we dat product langer kunnen gebruiken. Dat vraagt om circulaire businessmodellen.
Spijkerbroeken van gerecyclede katoenvezels: een belangrijke stap richting de duurzame denimketen. Maar ook een ambitieus plan dat vraagt om internationale samenwerking.
In de economie van de toekomst wordt textiel nooit afval. Dat vraagt om circulaire businessmodellen. Wacht niet maar start en experimenteer.
In het Sectorplan kleding en textiel stellen brancheorganisaties Modint en INretail dat we enkel sámen de circulaire beleidsdoelen voor 2050 kunnen realiseren. Hoe kunnen we dat volgens hen samen doen?
Met een goed idee over hoe consumenten kunnen bijdragen aan een circulaire textielketen?