Circulair ontwerp - Cup2Paper

Wat gebeurt er met je papieren koffiebeker als je 'm weggooit?

Papieren koffiebekers zijn in opkomst maar werden ter verbranding aangeboden, waardoor waardevolle grondstoffen verloren gingen.

De oplossing: een duurzame koffiebeker

Bedrijven willen hun bekers wél recyclen en daarom startte SUEZ een samenwerking met bekerproducent Bioodi om een duurzame koffiebeker te produceren:  Cup2Paper, sinds 2012 op de markt. Dit is een papieren beker met een biologische  binnenkant (PLA-coating) en is volledig recyclebaar.

Hoe werkt het?

Klanten ontvangen bekers van Bioodi in een doos die ook gebruikt wordt voor het inzamelen van de gebruikte Cup2Paper bekers. Wanneer de doos
vol is, haalt SUEZ deze samen met het oud papier op en brengt de volle doos naar de recycler. Deze verwerkt de bekers tot grondstof voor nieuwe producten, zoals nieuwe Cup2papers.

Product ontwerp

  • Levensduurverlenging: als primaire focus bij het ontwerpen. Op de Cup2Paper kan de gebruiker zijn naam zetten en koffiewens aangeven. Door het personaliseren van de beker wordt deze langer gebruikt, met als resultaat dat klanten 10-20% minder bekers verbruiken.
  • Recyclers in het ontwerpproces betrekken: hierdoor kon ‘design for recycling’ goed worden uitgevoerd. De beker heeft een PLA-coating aan de binnenkant die oplost in het recyclingproces. Het is belangrijk de beker niet teveel te bedrukken, omdat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het
    recyclaat.
  • Gesloten keten: doordat de keten van de Cup2Paper gesloten is, weet SUEZ precies welk materiaal binnen komt voor recycling. Bioodi produceert de nieuwe bekers, deze bestaan voor 30% uit oude bekers. Gebruik van gerecycled materiaal verlaagt de milieu-impact.

De Keten

  • Ketenaanpak: afvalinzamelaar SUEZ en beker ontwerper Bioodi werkten intensief samen met de recycler en klanten om de Cup2Paper te optimaliseren.
  • Integratie in bestaande afvalstroom: om de gesloten keten van Cup2Paper effectief te realiseren is de  bekerinzameling geïntegreerd in een bestaande afvalstroom van bedrijven: het oud papier. Als SUEZ het oud papier op komt halen nemen ze ook de ingezamelde bekers mee, en brengen die vervolgens naar een recycler.
  • Testen op recycle-waarde: tijdens de ontwikkeling is uitvoerig getest of ingezamelde bekers ook echt waarde hebben voor de recycler. Voor kwalitatief recyclaat is het essentieel dat de klant de bekers schoon inzamelt. Bij nieuwe klanten wordt hier veel aandacht aan besteed, bijvoorbeeld door het plaatsen van speciale inzameldozen.

Tijdens het ontwerp
van de beker en het
organiseren van de keten
werd continue de vraag
gesteld: “wat als het
afval wordt?”

Business model

  • Dezelfde kosten: de Cup2Paper is ongeveer 20% duurder dan de traditionele koffiebeker. Effectief gezien komen klanten vaak op dezelfde kosten uit, omdat er minder bekers worden aangeschaft doordat ze langer worden gebruikt.
  • CO2 neutraal: de hogere kostprijs en de CO2 compensatie. De beker is CO2 neutraal doordat alle uitstoot in productie en transport wordt gecompenseerd.