Kopen en gebruiken van duurzaam en circulair textiel

Hoe kan de consument de impact van de kledingindustrie verlagen? En wat doen de overheid en het bedrijfsleven om de milieu-impact van de textielindustrie te verminderen?

Lees meer over:

  • inzicht in gedrag van consumenten en verduurzaming van consumentengedrag; communicatie over duurzaamheid in mode en textiel; wassen en energiebesparing en plasticsoep
  • inkoop van bedrijfskleding van gerecyclede vezels; optimaliseren van retourstromen; duurzame innovatie; enz.

1. Consumenten

De consument kan de impact van de kledingindustrie verlagen door te kiezen voor kwaliteit of door minder nieuwe kleding te kopen. Je kunt kleding repareren, ruilen, lenen of leasen of tweedehands kopen. Deze alternatieven voorkomen dat nieuwe grondstoffen worden gebruikt en daardoor vermindert de milieu-impact. Net als door kleren een lang leven te geven, en door anders te wassen en drogen.

2. Bedrijfsleven

De rijksoverheid vervult als grote marktpartij een voorbeeldfunctie door voor nieuwe bedrijfskleding en uniformen gerecyclede vezels voor te schrijven. Naast aanbesteding en inkoop, hebben de overheid en het bedrijfsleven bijvoorbeeld mogelijkheden om retourstromen te optimaliseren, circulaire businessmodellen op te zetten en producten te maken van gerecyclede grondstoffen.