Van bezit naar gebruik: service, service, service

Wil je consumenten overtuigen dat ze een product niet per se in hun bezit hoeven te hebben, dan moet je goed begrijpen waar hun ‘pijn’ zit. Als je daar als ondernemer een winstgevende business van wilt maken, dan moet je dit product anders gaan ontwerpen. Ziedaar twee belangrijke lessen die ondernemers en onderzoekers deelden in het webinar ‘Van bezit naar gebruik’.

Rijkswaterstaat en Partners for Innovation gaven op 8 juli 2020 het virtuele podium aan wetenschapper Vivian Tunn (TU Delft) en ondernemers Tom Leenders (Gerrard Street), Richard Burger (Swapfiets)  en Colin Bom (Homie). Zij deelden hun ervaringen op gebied van succesvolle ‘producten als service’.

Overtuigende boodschap

Het webinar ‘Van bezit naar gebruik’ geeft inzicht in wat heel concreet nodig is om van circulair ontwerpen en ondernemen een succes te maken. Want waarom zou je een koptelefoon willen huren, een fiets willen leasen of per wasbeurt willen betalen? Consumenten blijken hier niet voor te kiezen omdat het duurzaam is, maar omdat het een praktische oplossing is voor een probleem dat ze ervaren. Op deze manier kun je je een luxere koptelefoon permitteren, heb je altijd een werkende fiets en is kleding wassen betaalbaarder. Natuurlijk hebben ondernemers van deze ‘product-as-a-service’ wel een duurzaam motief: voor een circulaire economie zijn duurzame verdienmodellen nodig. Uit onderzoek van Vivian Tunn blijkt dat mensen vaak emotionele redenen hebben om al dan niet voor lenen of kopen te kiezen. In de zoektocht naar een succesvolle waardepropositie hebben de ondernemers daarom eerst goed onderzocht wie hun potentiële klanten zijn en waar zij mee zitten. Inzicht in de ‘consumentenpijn’ is essentieel om een product te ontwerpen dat aanslaat, en nog belangrijker: de juiste service te ontwikkelen die je bij het product levert. “Het gaat om service, service, service”, verzekert Richard Burger.

Acceptatie en gedrag

De initiatiefnemers van het webinar zien de acceptatie en het gedrag van gebruikers als belangrijke maar onderbelichte succesfactor voor de circulaire economie. De afdeling Afval Circulair van Rijkswaterstaat heeft als taak om de circulaire economie aan te jagen. Daarvoor moeten producten niet alleen circulair ontworpen worden, maar moeten circulaire verdienmodellen ook door gebruikers worden geaccepteerd. Partners for Innovation voert samen met overheden en ondernemers circulaire projecten uit die zowel de technische en economische aspecten als de acceptatie en het gedrag van gebruikers in kaart brengen.

Wil je meer weten over de resultaten van onderzoek en de ervaringen van ondernemers? Je kunt het webinar ‘Van bezit naar gebruik’ terugkijken.