Kledingberg stijgt: tijd voor kledingdieet

Minder kleding kopen scheelt tonnen CO2. Als iedere Nederlander één kledingstuk minder koopt, heeft dat dezelfde klimaatimpact als een jaar lang vegetarisch eten door alle Rotterdammers.
Milieu Centraal vindt het tijd voor het kledingdieet: kijken, kijken, niet kopen. Onderzoek van de voorlichtingsorganisatie laat zien dat langer met kleren doen meer klimaatwinst oplevert dan letten op welk materiaal je koopt. Hoe je dat stijlvol en makkelijk oplost? Love Your Clothes!

Love Your Clothes is onderdeel van het European Clothing Action Plan (ECAP). Rijkswaterstaat heeft binnen ECAP het contact gelegd tussen Milieu Centraal, het ministerie van IenW en WRAP in Engeland, waar de Love Your Clothes campagne al enkele jaren succesvol is. Het ministerie van IenW financiert Milieu Centraal en de campagne.

Nederlanders kopen jaarlijks gemiddeld 20 tot 40 kledingstukken en 6 paar schoenen. Een Nederlands huishouden geeft ongeveer € 500 méér uit aan kleding dan in 2002, terwijl kleding in die jaren juist steeds goedkoper werd. Als iedere Nederlander drie kledingstukken minder koopt, scheelt dat ruim 950 kiloton CO2.

Impact nieuwe materialen bekend

Op het materiaal letten bij je aankoop maakt  voor het milieu niet het verschil. Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal naar kledingstoffen, uitgevoerd door CE Delft. Om te kiezen voor stoffen met lage milieu-impact heeft een consument in de winkel niet genoeg informatie.

Nieuw in het kledingmaterialenonderzoek (in 2015 voor het eerst gedaan en nu herhaald) zijn leer, gerecyclede wol en gerecycled katoen. Deze materialen hebben allemaal een lage milieu-impact per kilogram stof. Alleen is leer zwaar, dus per kledingstuk is de impact weer vergelijkbaar met andere materialen. Materiaal gemaakt van gerecyclede vezels is wél beter voor het milieu dan andere materialen. Zo heeft wollen stof (per kilo) bijna 7 keer minder klimaatimpact als het uit gerecyclede vezels bestaat.

Consumenten kunnen milieuvriendelijke mode stimuleren door in de winkel te vragen naar kleding van gerecycled materiaal. Dan weten winkels dat er steeds meer vraag naar is.

Love Your Clothes

Minder nieuwe kleding kopen is het antwoord op de vraag hoe je als consument de impact van de kledingindustrie kan verlagen. Dit kan door vaker kleding te ruilen, tweedehands te kopen, te kiezen voor kwaliteit en kleren een lang leven te geven. “Met onze tips word je opnieuw verliefd op je eigen kledingkast en ontdek je hoe je kleding lang mooi houdt”, vertelt Lara Peters van Milieu Centraal.

Op www.loveyourclothes.nl staan adviezen om kleding van goede kwaliteit te herkennen en tips hoe kleding lang mooi blijft. Ontdek bijvoorbeeld het stappenplan voor het verwijderen van zonnebrandvlekken en kooptips voor een herenpak van goede kwaliteit.

Kijk op de website van Milieu Centraal voor een infographic met de impact van verschillende kledingmaterialen.

Download de Factsheet milieu-impact kledingmaterialen (pdf, 236 kB).

Logo van de campagne Love your clothes